Friday, April 11, 2014

Path in life.


May Allah guide me. Amin.


Assalamualaikum.

Dalam hidup ini, penyesalan adalah perkara yang paling sukar untuk kita hadapi. Menyesal dengan langkah yang kita pilih, dah terlambat. Takde istilah berpatah balik apabila ianya dah berlalu. Hanya penyesalan yang berterusan.
Tapi, jika difikirkan semula segala persediaan telah dibuat. segala aspek telah dinilai. segala jalan telah cuba dihamparkan sebagai pilihan. cuma, yang susah apabila tiba saat untuk memilih. kerana hidup ini tiada istilah berpatah balik, maka memilih itu menjadi suatu yang sangat berat. takut tersalah pilih. maka seumur hidup akan menyesal. 
Aku sangka inilah pilihan terbaik. Aku berdoa agar diberi petunjuk, setelah hati nekad maka aku pilih jalan ini. Maka, aku tenang dengan jalan yang aku pilih. Namun tenang itu hanya sementara. Pelbagai persoalan menjengah.
Kadang-kadang hati ini membuat aku ingin toleh ke belakang. Mengingatkan aku pada segala yang telah berlaku. Suatu yang menyesakkan jiwa, tak nak aku ingat lagi. Hanya yang indah bakal aku simpan. Yang buruk, aku buang satu-satu. Kerana mengharap, suatu hari nanti bila aku terkenangkannya, aku akan ingat yang indah sahaja.
Nak kata aku terlalu memikirkannya, tidak rasanya. Mungkin ada rindu yang bersarang jauh nuuun di sudut hati. Maka Allah jadikan mimpi itu sebagai pengubat rindu, mungkin. Dah lah, jangan terlalu persoalkan kenapa. Pasti Allah ada aturan yang terbaik buat hambanya. Trust HIM. <3

 

No comments: