Tuesday, April 1, 2014

Dont Hope.


Assalamualaikum.

" If you have money, you can buy anything on earth, but do you think you have enough money to buy yourself a place in Jannah? "

Allah. Rasa macam ditoreh-toreh hati ini. Malunya aku pada Allah. Tatkala aku bimbang dengan ketidakcukupan dunia, aku lupa bahawa Akhirat itu lebih besar. Aku lupa dunia ini sementara, aku lupa. Dan manusia itu fitranya lupa dan alpa. Ighfirli, Ya Rabb. 
Tatkala hati aku hilang arah. Hanyut dibuai kerisauan dunia, Allah tegur aku. Seolah-olah ayat itu berbicara sebagai pengantara aku dengan Nya. Sungguh halus dan menusuk kalbu. Hati ini berbisik ;
Jangan bimbang, Munirah. Semuanya cukup :)
Allah pujuk. Allah tahu apa dalam hati. 
Tatkala aku bimbang dengan janji yang bakal dikhianati, aku lupa bahawa hati manusia itu milik Allah. Bukan pada manusia sepatutnya aku merayu, tetapi kepada Allah. Aku lupa. 
Bukan pada dia, aku mengharap. Kalau dia mungkir, bukan urusan aku. Tapi urusan dia dengan Allah. Mungkin juga ianya sebahagian dari urusan aku, jika kerana janji yang dikhianati itu buat aku terluka. Maybe.
Dont hope people to fulfill their promises. Never. Just forget it.

No comments: