Tuesday, July 16, 2013

Rahmat Allah di bulan Ramadhan.

Ramadhan itu satu Rahmat. Bukalah matamu jua mata hatimu, terimalah rahmat Allah dengan hati yang penuh kesyukuran. Alhamdulillah. Di bulan yang barakah ini, Aku menilai semula diri. Aku hanya seorang hamba yang dhaif tapi selalu sahaja lupa diri.  Aku yang mudah terpesona dengan keseronokan dunia yang sentiasa mengaburi mata juga hati ini. Tetapi Allah yang Maha Agung tetap benarkan aku untuk berada dalam bulan paling mulia ini ; Ramadhan Al-Mubarak. Betapa aku malu.
Ambillah peluang ini. Disaat syaitan semua diikat, pintu-pintu nekara ditutup, untuk kita memohon keampunan dan maghfirah dari-Nya. Untuk kita sucikan hati yang sudah gelap dengan tompok-tompokan dosa dan noda.  Lembutkanlah semula hati yang sekeras batu ini malah mungkin lebih keras dari itu dengan pengabdian diri kepada Allah. Segala keluh-kesah dan keraguan selama ini gantikanlah dengan doa dan harapan.
Selama ini, banyak hati yang aku telah lukai, banyak kata buruk aku ucapkan, banyak perkara sia-sia aku lakukan, banyak masa aku bazirkan, banyak ketawa dari menangis, banyak janji aku tak tunaikan, banyak amanah aku tak laksanakan, banyak fikirkan dunia dari akhirat, banyak dosa aku buat dari pahala, banyak bergossip dari berdakwah. Mungkin aku terlupa aku ini seorang Khalifah. Iman yang senipis helaian kertas, mudah sangat terkandas. Ampunkan aku, ya Allah.