Tuesday, February 15, 2011

saat berita itu datang T.T

Bismillahirrahmanirrahim.

Saat aku dikhabarkan tentang keputusan midsem hari tu.hati ini bagaikan retak menanti belah.unjangkacable.
cuba bagi tau aku,siapa yang tak sedih dapat keputusan macam tuh.sapa? ya,aku memang nak jadi kuat.taknak ciwek.kawan aku yang sama ujian dengan aku boleh terima dengan ketawa dan senyuman.seolah-olah segalanya hanya tipu belaka.oh.kuatnya awak!


airmata waktu tu dah berkumpul dikelopak mata, minta untuk dibebaskan agar hati tidak tertekan.tapi taknak.aku cuba bertenang.seorang diri cuba memotivasikan diri.pujuk hati supaya kembali senyum.namun,aku tak jumpaa ketenangan itu.Ya Allah, apa yang aku perlua buat. aku memang taknak nangis. tiba-tiba aku ingat kepada Al-quran.ya, itu sumber ketenangan ku.

aku membelek surah luqman.satusatunya pesanan abah buat aku.aku baca dengan memahami maknanya.dan ayat ini betulbetul memaksa aku untuk menangis.aku hanya mampu memejam mata.taknak nangis juga.egokah aku? aku tanak orang lain tahu  apa aku rasaa.sedih aku biar aku yang kawal.nak jadi kuat.sebab aku harus kuat! aku memang tak boleh dengar pujukan orang masa aku sedih,sebab aku akan tewas menahan airmata aku.aku akan kalah pada emosi.dan segalanya akan kembali tenang setelah berjutajuta airmata turun seakan hujan lebat tanpa guruh.



" Dan sesungguhnya telah Kami berikan hikmat kepada Luqman, yaitu : " bersyukurlah kepada Allah. Dan barangsiapa yang bersyukur (kepada Allah) , maka sesungguhnya ia bersyukur untuk dirinya sendiri ; dan barangsiapa yang tidak bersyukur, maka sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Terpuji. 
(surah Luqman : 12)

syukur.syukur.alhamdulillah.itu lah yang aku perlu lakukan.terima kasih, Allah. aku bertanya dan Dia menjawabnya secara lansung.terasa ketenangan menjalar dalam hati.bila dah bersyukur, inilah hasilnyaa.taraa <3<3 terbina azam dan kekuatan disebalik ujian yang menimpa.yeah!


5 comments:

HUMAIRA' said...

Don't sad my dear friend
ada hikmah yang tersembunyi tuh :)
kuat mun ! kuat mun ! kuat mun !
jika Dia tak beri di kala ini
inshallah di kala akan datang Dia akan tunaikan untukmu :)

sedangkan nabi tak pernah nk berputus asa bila di jalan dakwah macammacam cabaran yang Nabi kena. apatah lagi kita yang sedang menuntut ilmu , sekecil perkara kita dah rasa nk give up

smile please!


munirah : yan tahu perasaan mun macam mana , sebb yan pun besa rasai macam tuh ,air mata tuh memg akn keluar jugak even kita tak mau keluar , kebiasaan lah tuh , air mata , girls , hati terlalu 'awatif!! tak pe mun perjalan hidup masih pnajg .
kegagaln bukan bererti gagal selamalamanya tapi kegagalan itu membuat kita bangkit dari menyerah diri :)

nocturnal | angel ;) said...

mun , tangisan seorang munirah tu terlalu berharga untuk dugaan yg ni (: mun tetap kena kekalkan senyuman . disebalik dugaan yang menimpa , pasti terselit sinar bahagia , insyALLAH , mun boleeh ! (: hwaitink mun !

Sorfina Humaira' said...

Don't be sad my dearest and beloved ukhti..
I'm here to listen all whatever you want to say.
I am sorry I am not at your side on time. Actually I really want to be there.. I really want to. but our different group has limited us.
I want to hear you cry, I want to wipe your tears..
I know what you felt on that time..
However no matter what, let bygone be bygone..
We should try the best next time! Remember..all the tests from Allah never beyond our capability.
All of that is to straighten our iman. You should be grateful as Allah tested you because He knew you can cope that. Not all people as lucky as you because when they free from test, they will feel happy and never straighten their iman.
Remember that!
With love, your friend.

Sorfina Humaira' said...
This comment has been removed by the author.
** Munirah Nazihah ** said...

Ya Allah. praise to Allah for give me such precious friends. alhamdulillah.

thanks my dearest,beloved friends for your advices.it really help me.

our ukhuwah is very sweet.even we are not in the same group but ukhuwah make us close. very close!

Yan.Nik.Puzab : i love you so much more many ! really hope can see you all in jannah.ameen.